De tunnels van Ravne

31 juli 2023 - Visoko, Bosnië en Herzegovina

Als groepje van 6 mensen zijn we bevoorrecht om zo deze Summerschool te kunnen volgen. Normaal bestaan deze groep uit zo’n 30 mensen.  Gisteravond met elkaar wezen eten en bezoek aan de jaarmarkt van Visoko.

IMG_0401 De groep bestaat nu uit: Hans, Ellen, Lydia, Martine, Eric en Astrid. Begeleidt door Thea en Dominicus.  Voor ons  is alleen Martine een nieuw gezicht. Een Belgische dame met heel veel humor. We houden deze dagen wel vol met elkaar.
Vandaag zijn we op pad gegaan naar de tunnels van Ravne. IMG_0399
Deze tunnels zijn al eerder gegraven, gesloten en weer opnieuw geopend. Ze liggen ver voor de piramide van de Zon. Er wordt nog volop gegraven want de tunnels zijn nog niet helemaal uitgegraven. Doordat dit vooral met de hand gebeurt kost dit veel tijd. Met een gids zijn we zo’n 230 meter afgedaald. IMG_0402IMG_0404

IMG_0405
In deze tunnels bevindt zich een krachtige energie die helend werkt. Als je in de tunnels loopt merkt je snel het verschil. De lucht ademt lichter en schoner. Archeologen hebben verschillende ontdekkingen gedaan, gigantische keien in de tunnels, waarin kristallen, energiestromen en water zich bevinden. Ook kleine waterpoeltjes waar ook het water weer een reinigende en helende werking heeft. Al deze informatie is niet zo maar door iemand bedacht maar ook wetenschappelijk onderzocht en aangetoond.

IMG_0406IMG_0417

IMG_0420

Rondom de tunnels is een park gecreëerd waar ook verschillende energie plekken aanwezig zijn. Veel mensen komen hier ook om te mediteren. En ook elke dag even in de helende energie van de tunnels te zijn.
Buiten de tunnels zijn tappunten gemaakt. Iedereen kan flessen vullen met dit bijzondere water.

IMG_0421

IMG_0423
Na een view op afstand naar de piramide van de zon. Hebben we genoten van een echte Bosnische lunch. Om zo aan het middag programma te beginnen.

Om elkaar beter te leren kennen deden we een vragenkaartspel. Dit gaf zeker al de eerste emotionele tranen. Binnen de veiligheid van groep en met de rustige stem van Thea voelde iedereen dat het ook kon. De ruimte voor een ieder was er. En natuurlijk werd er ook volop gelachen.

IMG_0428

Deze enerverende dag werd afgesloten met een persoonlijke bergkristal gegeven door Thea. We zijn moe van alle informatie, indrukken maar vooral door alle belevenissen, want die waren bijzonder.

Doordat ze zo persoonlijk zijn is het moeilijk te omschrijven wat de plek en de dag met je doet. Morgen gaan we naar de Piramide van de Zon. Benieuwd wat daar onze belevenissen gaan worden.

1. Robelly:
    31 juli 2023
    Wat een geweldige ervaring!
  2. Marieke Schellekens:
    31 juli 2023
    Wat een bijzondere ervaringen en indrukken. Jullie hebben heel wat te verwerken. Mooi om dit met elkaar in vertrouwen te beleven.
  3. Ellen:
    Wat een mooi verhaal
  4. Lydia:
    5 augustus 2023
    Eindelijk even tijd om jullie blog te lezen. Heerlijk om het zo te kunnen terug lezen. Goed omschreven. Top.